warm en koud tegelijk - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van WiCo - WaarBenJij.nu warm en koud tegelijk - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van WiCo - WaarBenJij.nu

warm en koud tegelijk

Blijf op de hoogte en volg WiCo

24 December 2018 | Nieuw Zeeland, Queenstown

De excursie naar Milford Sound was heel erg mooi. Eerst een busreis van zeker 1 uur, met een verscheidenheid van variaties in de natuur. Vooral de varens maken op ons diepe indruk. Een voorproefje was de reis van Queenstown naar Te Anau. Althans voor mij. Ik genoot van de vergezichten. De camper rijdt op automaat, best handig, en hoewel een groot bakbeest is het makkelijk rijden. De weg is 1 richting en veel verkeer is er niet.

Het reizen is best een vermoeiende bezigheid en dus slechts 5 minuten na vertrek zag ik een schuddend hoofdje naast mij. Er stond geen disco muziek aan, wel waren er vele kuilen en bulten in de weg en de beweging van het hoofd vertoonde daar ernstige overeenkomsten mee. Het kwartje viel Wim sliep!! De hele weg!!!. Dat is overigens later goed gekomen, want de tocht ging door naar Frans Josef Glacier en daarvoor moesten we een stuk terug naar Queenstown. Alle gemiste vergezichten werden weer ingehaald ook voor mij. Ik zag bij deze reis weer hele andere natuur. Als je dit reist kun je het niet in 1 keer allemaal zien.

Wat ook heel gaaf is , is de vriendelijkheid van de mensen. Thanks love, ofcause dude, how are you mate, hy fogs, het zijn inmiddels vertrouwde woorden. En als je iets doet wat heel erg wordt gewaardeerd, is het steevast thanks love, merry christmas. We zijn het al gaan overnemen.

Milford Sound is een bijzondere ervaring. We voeren de haven uit en direct verschenen er dolfijnen bakboord van de boeg. Het lijkt op bruinvissen, maar zo ver konden we niet inzoomen. Op de rotsen liggen de zeehonden te slapen. We hebben op de wadden veel zeehonden gezien, maar dit is een veel kleiner soort. De boot voer pal langs een enorme waterval, regen is iets wat bij deze excursie for free, is inbegrepen. Het verhaal gaat dat als je gezicht nat wordt van de nevel werd je 10 jaar jonger. Het lijkt een fabel, maar natuurlijk hebben we het risico niet genomen. We stonden op het dek en niet alleen om de vallende waterpartij te bewonderen.

Na milford sound, zijn we dus afgereisd naar Franz Josef. Op de weg wisten we dat we blue pools zouden tegenkomen. We waren bang dat we het niet konden vinden, maar dat kon niet missen. Kristalhelder water wat we konden bewonderen vanaf de hangbruggen boven de Makarora River. Fantastisch! Of het de bedoeling was weten we niet, we denken zelfs van niet, maar er waren een paar helden die vanaf de brug het water in sprongen. Een hoogte van voor mijn gevoel 20 meter. Brrr... zij liever dan ik. We hebben bij de rivier prachtige foto's gemaakt. We moesten even het water inlopen om bij een rots te komen midden in het water. De temperatuur viel eigenlijk alles mee.

Op de route naar Franz Josef hebben we ook nog een enorm strand aangedaan, nabij haast pass. De eerste dagen was het wat frisser, maar nu komt de zon volop tevoorschijn. Tijdens het zonnebaden kwam er al snel een vriend tevoorschijn. De meeuw genoot van de chipjes en blijkbaar vond hij barbecue smaak erg lekker. Al snel zagen we de ruggen weer tevoorschijn komen, wat een bof. Dolfijnen waren net voor de kust aan het jagen.

De bestemming Franz Josef was gekozen vanwege de droppings en hikingtours op de gletcher. Dat hebben we vandaag gedaan. Dat nadeel ook voordeel kan hebben blijkt vandaag. We moesten aangeven of er belemmeringen waren in de gezondheid en dus moest ik melding maken van de whiplash die ik al 23 jaar bij me draag. Ik heb nog overwogen om het weg te laten, maar dat risico vond ik toch te groot. En wat bleek, daarom werd ik voorin de helikopter geplaatst. Een nieuwe ervaring (grinnik).

De gletcher hebben we bewonderd door met spikes onder grote bergschoenen twee uur te wandelen. We zijn ijsgrotten ingegaan en we hebben door tunnels gewandeld. Fantastisch!! Wat opmerkelijk was, was de lucht diepblauw en volledig onbewolkt. Dat was zeer uitzonderlijk. Wim begon te grinniken, want dit fenomeen van zeer mooi weer achtervolgt ons vaker.

Morgen is het kerst en hebben we een rustdag. Ons kerstdiner wordt een barbecue en dan de volgende dag staat een kanotocht op de planning. Daar hebben we in het voorjaar een cursus voor gedaan. De kanotocht komt in de volgende blog....

• 24 December 2018 - 07:03

Mieke:

Gave reis hoor luitjes leuk om te volgen!

• 24 December 2018 - 12:24

Marit Van Oort :

Klinkt geweldig allemaal!
    Geniet ervan en fijne kerst!

• 26 December 2018 - 12:26

Anja:

Mooie verhalen! Fijne kerst daar aan de andere kant xxx

• 29 December 2018 - 07:19

Herman Van Zoomeren:

Wij reizen mee,gezellig.

• 31 December 2018 - 18:12

WiCo :

Wat een leuke reacties. Dank jullie wel! We krijgen van diverse kanten mee dat het leuk is om mee te lezen. Heerlijk, want op een reis zoals dit neem je graag anderen mee. En als je dat dan in tekst kan vangen is dat een cadeautje.

Over 2 uurtjes start voor jullie 2019. Doe voorzichtig met vuurwerk en maak plezier. Wij gunnen iedereen een feestje zoals een feestje hoort te zijn.